10.03.2025

Kaj je družbeni inženiring?

V človeški družbi se neprestano izvaja družbeni inženiring. Kaj je to?

Družbeni inženiring je načrtno ali nezavedno oblikovanje miselnih, čustvenih in vedenjskih vzorcev posameznih ljudi, ciljnih družbenih skupin ali družbe kot celote. Temelji na umetno ustvarjenih okoliščinah, ki naivnega človeka spodbujajo k določenemu mišljenju, čustvovanju in ravnanju, ki bi bilo v naravnih/drugačnih okoliščinah manj ali pogosto zelo malo verjetno, večinoma omejeno na redke posameznike. 

Družbeni inženiring lahko v osnovi razdelimo v dve vrsti:

Nezavedni družbeni inženiring: večinoma izvajajo starši nad otroki in vsi, ki počnejo stvari iz navade, brez samoodkritega razmisleka, tudi zagovorniki hierarhičnih družbenih sistemov, ki pogosto svoje vprašljivo ravnanje opravičujejo s tem, da "le opravljajo svoje delo". Ljudje nezavedni družbeni inženiring izvajamo deloma zaradi lastne dresure, torej iz navade, deloma pa zaradi zmotnega dojemanja, da bomo imeli od tega sami večjo korist, kot če tega ne bi počeli.

Primer: dresura po sistemu kazni in nagrad. Če narediš A, dobiš nagrado, če narediš B, dobiš kazen. Dresiranec večinoma ne razume, zakaj dobi nagrado ali kazen. Ve le, da je v to prisiljen in pogosto tudi dojema, da nima druge izbire. Umetno ustvarjeni in na videz omejeni izbiri, pogosto med le dvema možnostma, pravimo dilema (di: dvojna, lema: predpostavka/trditev). Ustvarjanje dileme je ena od tehnik družbenega inženiringa, pri kateri izkoriščevalec nekomu ponudi na izbiro dve možnosti, obe slabi zanj in dobri za izkoriščevalca.

V razmislek: Kje v družbi najdemo primere zgornje oblike dresure? Se dresura uporablja le na živalih?

Zavestni družbeni inženiring: izvajajo snovalci družbenih anti-sistemov, večinoma po naročilu plačnika in posledično v njegovo korist, seveda v škodo naivnih posameznikov in družbe, ki je naročenemu družbenemu inženiringu podvržena.

Primer 1: Ena najbolj razširjenih oblik zavestnega družbenega inženiringa so številni oglasi v javnih medijih.

V razmislek: Kolikokrat ste že kaj kupili zato, ker ste to videli v oglasu, ne zaradi dejanske potrebe?

Primer 2: Uporaba množičnih medijev v obliki prirejenih novic in pristranskega obveščanja za preusmerjanje pozornosti in ustvarjanje javnega mnenja v smislu, kaj je pomembno in kaj ni.

V razmislek: Kje ste nazadnje opazili uporabo množičnih medijev za preusmerjanje pozornosti k temam in stvarem, ki na vaše vsakdanje življenje nimajo vpliva?

Pogosto je posledica močnega družbenega inženiringa tudi množična hipnoza. Ko na primer množica ljudi zaradi posledic umetnih okoliščin zapade v neko obsedno stanje, ki vključuje čustvene reakcije, kot so panika, histerija, mržnja ali nasilnost proti določeni skupini ljudi. 

Primer: Adolf Hitler je bil spreten govorec, ki je znal množice ljudi množično hipnotizirati.

Nam bližji dober primer nedavne množične hipnoze, ki smo jo vsi doživljali, je projekt COVID, ustvarjen s pomočjo različnih tehnik družbenega inženiringa, osnovanega predvsem na ustrahovanju, grožnjah s prisilo, sklicevanjem na navidezno avtoriteto in argumentu moči proti zdravorazumskim in stvarnim dejstvom. Ljudje smo v stanju naivne prestrašenosti še posebej dovzetni za hipnozo.

Primer manj očitnega družbenega inženiringa v obliki množične hipnoze, ki traja že stoletja, je kult cepljenja. Ustvarjanje kulta je ena od tehnik družbenega inženiringa, kjer se s pomočjo kultnih osebnosti z navidezno avtoriteto vzpostavi prepričanje na podlagi argumenta navidezne avtoritete, ki ji ni dovoljeno nasprotovati, ker v takem primeru pride do groženj, ustrahovanja, izobčenja in nasploh preprečevanja posamezniku ali skupini ljudi z drugačnimi izkušnjami in mišljenjem, da bi lahko enakovredno in dostojno sodelovali v družbi, kateri se čutijo pripadne.

Drugi primeri množične hipnoze s področja politične organizacije ljudi so kult Donalda Trumpa, kult Vladimirja Putina ali nam bližji kult Josipa Broza - Tita, ki ima tudi po svoji smrti številne privržence. Vsi ti kulti so nastali z načrtnim ustvarjanjem umetnih okoliščin družbenih inženirjev po naročilu naročnikov, ki za svoje interese prispevajo potreben denar, ki omogoča učinkovito izvedbo takih projektov v njihovo korist in seveda na škodo večine ljudi.

V razmislek: kje v naši družbi lahko tudi danes prepoznamo pojav kultnih osebnosti z navidezno avtoriteto?

Lahko bi naštevali vse različne tehnike in primere družbenega inženiringa, vendar za namen učinkovitega preprečevanja naše lastne dovzetnosti za družbeni inženiring in posledično hipnozo to ni potrebno. Vzrok, zaradi katerega smo ljudje dovzetni za številne tehnike zavajanja in hipnozo je namreč vedno isti. Ko prepoznamo in odpravimo vzrok, nismo več dovzetni za nobeno obliko zavajanja in hipnoze. Zato se bomo posvetili odpravi vzroka.

Kdaj smo ljudje dovzetni za družbeni inženiring, zavajanje in hipnozo?

Kdor ne ustvarja svojih misli, čustev in posledičnih navad zavestno, je njihov podložnik, dovzeten za hipnozo, zavajanje in družbeni inženiring.

Dejstvo je, da ljudje svojih misli in čustev večino časa ne ustvarjamo zavestno in samousmerjeno, zato smo jim podrejeni.

To lahko preverimo s preprosto vajo: Odločimo se, da en dan ne bomo o ničemer po nepotrebnem razmišljali in na nič čustveno reagirali, temveč bomo le sproščeno uživali ob opravkih vsak trenutek tako, da se zavedamo vsakega svojega diha. Prav tako od tega dne naprej ne bomo izvajali nobene škodljive navade. V kolikor nam to ne uspe, smo si s tem dokazali, da svojih misli, čustven in posledičnih navad ne ustvarjamo zavestno in samousmerjeno, temveč smo jim podrejeni.

Posledica takšnega našega stanja je sledeča: ker smo podrejeni svojim podzavestnim oz. nezavednim miselno-čustvenim vzorcem, reakcijam in navadam, nas lahko zavaja in z nami manipulira vsak, ki na splošno dovolj pozna delovanje človekove podzavesti, da lahko v nas sproža miselno-čustvene reakcije z ustvarjanjem ustrezni umetnih okoliščin.

Primer: Včasih rečemo, da nas je kdo razjezil, ker je nekaj določenega rekel ali naredil. V kolikor nekdo razume, v kakšnih okoliščinah se ujezimo kot posameznik ali pa kot družbena skupina, lahko načrtno ustvari umetne okoliščine, s katerimi doseže, da se ujezimo, prestrašimo ali kakorkoli drugače želeno reagiramo, s čimer lažje doseže družbeno spremembo, ki jo želi ustvariti.

Tako lahko družbeni inženirji s pomočjo donacij naročnikov pri ciljanih skupinah ljudi ustvarijo želene miselno-čustvene reakcije, zaradi katerih ljudje spremenijo vedenje in celo ustvarijo nove navade v dovoljšni meri, da to vpliva na celotno družbo ali družbeno skupino. Najpogosteje se množični družbeni inženiring izvaja s pomočjo množičnih medijev in umetno ustvarjenih dogodkov, ki v ciljni skupini ljudi ustvarijo želena čustvena obsedna stanja, v katerih so ljudje dovzetni za hipnozo, ker njihov zdrav razum in logično sklepanje preglasijo prvinske čustvene reakcije, težnje in tako imenovani čredni nagon.

Učinkovita odprava dovzetnosti človeka za družbeni inženiring zahteva dobro poznavanje osnov delovanja človeške psihe, in na splošno sebe kot živega bitja z zmožnostjo popolnega samousmerjanja svojih misli, čustev in navad. Kar pa zahteva tudi vajo. V kolikor bi se rad tega naučil ali naučila, se poveži z mano. Z veseljem ti bom pomagal na tebi ustrezen način razjasniti bistvena spoznanja o človeški psihologiji in ti pomagal pri praktičnih vajah za vzpostavitev učinkovite samousmerjenosti v kontekstu tvojega živenja.

Ni komentarjev:

Objavite komentar